Vill ni ha recept på cheesecake?

Inte?
Äsch det bryr jag mig inte om.
Här har ni receptet på jordgubbscheesecake iallafall.
Den åt vi på midsommar och har än så länge bara fått bra recensioner.
Men. Ha god tid på er om ni ska göra den!

Strawberry supreme
6-7 pers.

Botten:
250g digestivekex
100g smält smör
1 tsk kanel

Fyllning:
600g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 dl rostade, grovt hackade hasselnötter
3 dl grädde
2 l jordgubbar (varav ½ l till glazen)

Glaze:
1½ dl vatten
½ l av jordgubbarna, delade
2 dl socker
1 msk potatismjöl

-Mixa kexen fint och blanda med matfett och kanel. Tryck ut i pajform (ca 25cm i diameter).
-Grädda mitt i ugnen i 12 min. Ta ut och låt kallna.
-Vispa ihop philadelphiaost och florsocker. Bred över botten.
-Strö över hasselnötterna.
-Vispa grädden och bred över nöttern.
-Garnera med en massa jordgubbar.



-Häll vatten och jordgubbar i en kastrull. Koka sakta i 3 min.
-Häll över i en sil och pressa saften ur jordgubbarna ner i en ny kastrull. Låt svalna.
-Rör ned socker och potatismjöl i saften.
-Koka upp under omrörning. Första bubblan = glazen klar!
-Kyl och häll över kakan.

Klart! Gott! Och mättande.

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag ville det! :)

2011-07-01 @ 13:03:53
Postat av: morz

Och jag är en av dem som smakade flera gånger! Bara bättre och bättre!!

2011-07-01 @ 13:10:24
Postat av: Tina

åååh vad gott!

2011-07-01 @ 13:29:00
URL: http://tinanj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0